Cartea lui Scott Galloway: „The Four: The Hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook and Google (2017)” ofera o privire din spatele cortinei a celor 4 superputeri ale epocii noastre digitale – Apple, Amazon, Facebook si Google, raspunzand la cateva intrebari esentiale:

Cum au schimbat aceste companii lumea in care traim si care este reteta lor de succes?

Cum pot alte companii sa reproduca succesul lor?

Ce este nevoie pentru a prospera intr-o lume guvernata de Cei 4?

Modalitatea in care functioneaza Cei 4 are un singur numitor comun – nevoile umane si compormisurile pe care suntem dispusi sa le facem pentru a ni le satisface.

Pozitionarea celor 4 companii este urmatoarea:

Google a devenit un Dumnezeu atotstiutor, caruia ii adresam toate intrebarile, chiar si pe cele mai intime, primind un raspuns instantaneu, mai exact in aproximativ 0,0000005 de secunde. Google este un izvor al cunoasterii mereu curgator.

Facebook „ofera” dragostea și conexiunea care o data se regaseau doar acasa in familie sau printre prieteni. Peste 1,2 miliarde de oameni isi viziteaza profilul de Facebook in fiecare zi. Cu alte cuvinte, Facebook a reusit sa adune aproape o șesime din populația lumii in același spațiu digital.

Apple se indentifica cu notiunea de lux si ne ridica „sex appeal-ul”. IPhone și MacBook nu sunt superioare din punct de vedere tehnic fata de alte smartphone-uri sau laptop-uri. Dar sunt incontestabil mai atragatoare, iar compania este de asemenea cea mai profitabila.

Amazon, templul consumului, este acolo pentru a ne aduce tot ceea ce ne putem dori, de la fictiune, pana la mancare sau moda. In Statele Unite, Amazon este deja prima optiune si cea mai buna alegere pentru cumparaturile online.

Povestea standard esta aceea ca acest cvartet de companii a transformat radical lumea in care traim, facilitandu-ne accesul la produse si servicii, la o comunicare ce depaseste orice bariera geografica, creand joburi si afaceri care se lanseaza si evolueaza sfidand legile economice.

No alt text provided for this image

Cu toate astea, tot timpul exista un revers al medaliei:

Amazon – pe langa faptul ca refuza sa plateasca impozite pe vanzari, este renumita pentru ca isi supra-solicita angajații; Apple – in urma unui atac terorist, a refuzat sa urmeze ordinele judecatoresti si sa furnizeze informații care ar fi putut fi valoroase agenților federali; Facebook detine cele mai personale informații și le vinde; Google utilizeaza practici anticoncurențiale.

O privire mai in profunzime cu accent pe cei ii face pe Cei 4 atat de competitivi, ar fi urmatoarea:

Amazon apeleaza la instinctele noastre naturale de vanator-culegator, omoara concurența si decimeaza locurile de munca prin supra-tehnologizare, motiv pentru care nu exista sau sunt foarte putine poze cu depozitele Amazon. Capacitatea noastra de a gasi și stoca alimente și alte obiecte utile nu numai ca ne-a crescut sansele de supravietuire, ne-a facut si mai atractivi si a dat un ordin de marime statutului pe care il avem. Ca atare a cumpara si a detine lucruri reprezinta cea mai atractiva activitate, definind notiunea de capitalism. Cu toate astea, cresterea financiara inregistrata in 2017 a atras dupa sine inchiderea a 76.000 de job-uri.

Apple joaca dupa propriile reguli și, ca brand de lux, apeleaza la dorința noastra de a fi speciali si face acest lucru prin simplitatea design-ului, preturile premium si imaginea iconica a fondatorului care persista si acum . In 2015 a inregistrat un profit net de 53.4 miliarde $, controland 15% din intreaga piata.

Facebook valorifica nevoia noastra de relații sociale, vanzand datele noastre și negand responsabilitatea pentru continutul sau. Este o noua religie, strangand mai multi adepti decat toate religiile adunate la un loc.

Google este Dumnezeul modern – omniscient, atotputernic si complet de incredere, asta pana la punctul in care va furniza doar informatiile pe care alege sa le transmita, in functie de profilul pe care il ai. Lumea noastra este una a faptelor, cu mai multe informatii decat putem prelua – iar Google este vesnic la indemana noastra, asteptand sa ne raspunda la fiecare intrebare. „Googlind” numele unui fost partener, dezvaluim faptul ca acea persoana este inca in mintea noastra. Intreband Google despre o serie de simptome, dezvaluim informatii despre sanatatea noastra practic, ne creionam identitatile. In fiecare zi, Google primeste aproximativ 3,5 miliarde de intrebari, ceea ce, in combinatie cu toate celelalte date pe care le furnizam – cum ar fi fotografii și mailuri – face ca Google sa inteleaga in totalitate cine suntem si ce ne dorim. In 2016, pe baza datelor colectate, a inregistrat un profit net de 36 miliarde $.

Google & Amazon se adreseaza in principal creierului si nevoii de a compara date, cantarind totul in termeni de costuri si beneficii, in schimb, Facebook si Apple se adreseaza in principal inimii, sentimentelor si emotiilor noastre.

Ce atribute ar trebui sa detina un eventual competitor:

  • diversitatea produselor si serviciilor
  • viziune
  • extindere la nivel global
  • o imagine pozitiva, mai ales la nivelul liderului
  • integrare pe veriticala
  • inteligenta artificiala
  • capacitatea de accelera dezvoltarea personala si profesionala a angajatilor, doar asa ii poti atrage pe cei mai buni, iar Cei 4 isi au sediile foarte aproape de marile universitati

Ce ne trebuie pentru a avea succes intr-o lume dominata de companii similare:

  • maturitate emotionala
  • curiozitate
  • dedicare si asumare totala
  • educare continua
  • pozitionare geografica strategica, in functie de aria de interes

Mesajul autorului: „Urmareste-ti talentul! Mulți oameni iti vor spune ca pentru a avea succes și a fi fericit la locul de munca, trebuie sa-ti urmezi pasiunea. Este gresit! In schimb, trebuie sa-ti urmezi talentul. Afla la ce te pricepi (cu cat faci asta mai devreme, cu atat mai bine) și ia-ti angajamentul de a deveni grozav in ceea ce faci. Pe masura ce treci de la bine la cel mai bun, recunoasterea și remuneratia pe care le vei primi pentru munca ta, te vor face in cele din urma sa iubesti ceea ce faci.”