Auzim peste tot in jurul nostru ca trebuie sa ne reinventam, sa fim mai flexibili, mai liberi si fara prejudecati. Despre cum putem face aceste lucruri vorbeste Frederic Laloux in cartea “Reinventing Organizations”. ItOutsourcing HyperConnect HyperCubic managedservices

In vremuri de criza un sistem militarizat te ajuta sa faci fata impactului si sa depasesti momentele potrivnice, drept urmare, ai nevoie de un sistem ierarhic. Insa, ceea ce faci dupa ce trece “valul” este ceea ce va da directia viitoarei strategii de dezvoltare. Cartea “Reinventing Organizations” a lui Frederic Laloux, pune sub lupa de ce companiile din intreaga lume prefera ierarhii plate in detrimentul celor ierarhice, prioritizand scopul asupra profitului si in cele din urma obtinand prosperitatea scontata, plus un loc de munca eficient si care sa te implineasca.

De-a lungul istoriei, au existat 5 modalitati in care oamenii s-au organizat:

RED – sistemul feudal al stramosilor nostri:

  • este o perioda in care organizatiile erau mici si violente si totul se baza pe frica si pe o filozofie de tip „Vreau, deci iau!” sau mai metaforic spus, scopul scuza mijloacele
  • un lider al acelor vremuri avea o nevoie constanta sa-si afirme puterea si dominatia asupra restului grupului, avand temerea ca primul semn de slabiciune i-ar periclita pozitia

AMBER – in perioada Revolutiei Agricole:

  • planificarea a devenit tot mai importanta, insa ierarhiile rigide ale trecutului s-au pastrat

ORANGE:

  • a favorizat inovatia si creativitatea, functionand dupa principiul managementului de obiective, ceea ce inseamna ca nu-i pasa nimanui cum si cand faci ceva, atat timp cat obiectivele sunt indeplinite

GREEN:

  • descompune ierarhiile si mai mult, centrand activitatea in jurul unei culturi puternic partajate

TEAL: cea mai recenta forma de organizare, in care managementul este inlocuit de ierarhii plate, acordand astfel fiecarui angajat puterea de a lua decizii in mod independent. Are urmatoarele caracteristici:

  • autogestionarea face organizatiile mai eficiente si mai profitabile
  • stimuleaza abilitatile personale ale angajatilor, ceea ce duce la o forta de munca mai motivata si mai profesionala
  • fara ierarhii manageriale, oamenii pur si simplu nu pot sa ia decizii pe spatele colegilor, ci trebuie sa se confrunte ei insisi cu problemele
  • se bazeaza pe un proces de consiliere pentru a asigura o luare eficienta a deciziilor
  • oricine poate lua decizii, atat timp cat solicita mai intai sfatul partilor implicate / afectate si a celor cu expertiza si chiar daca unul dintre consilieri se opune ideii, decizia finala revine celui care solicita sfaturi
  • angajatii nu au functii stricte, ci mai degraba un numar de roluri. Si atata timp cat urmeaza procesul de consiliere, angajatii sunt liberi sa-si creeze noi roluri, model denumit ohlocratie – rolurile si colaborarea sunt discutate in asa numite „intalniri de guvernare”. Aceste intalniri urmeaza de obicei un proces strict si sunt ghidate de un facilitator, pentru a se asigura ca nicio persoana nu poate domina procesul decizional.
  • promoveaza o atmosfera personalizabila, care face loc nu doar lucratorului, ci intregii persoane.
  • incurajeaza și creeaza activ spatiul de reflectie sau de meditatie, sustine pasiunile
  • abordeaza in mod diferit recrutarea, cu procese menite sa ofere atat solicitantului, cat si angajatorului adevaratul sens a ceea ce isi propun sa obtina cele doua parti.
  • interviurile, nu sunt sustinute de HR, ci de viitorii colegi, care pot fi mai sinceri cu privire la natura reala a locului de munca
  • subliniaza valorile companiei, procesele de comunicare si felul in care abordeaza esecul
  • directorii generali ai companiilor de tip TEAL se concentreaza pe mentinerea ierarhiilor plate prin promovarea increderii

Exemplu:

Producatorul de haine Patagonia, isi propune sa ridice standardele de mediu din industria imbracamintii. Patagonia este atat de dedicata misiunii sale, incat a produs chiar și reclame cu sloganul „Nu cumparati aceasta geaca!”, cu ideea ca majoritatea oamenilor detin deja prea multe lucruri. De asemenea, Patagonia incearca sa reduca deseurile producand articole de imbracaminte rezistente și oferind clientilor un serviciu pentru reparatii.

O alta componenta importanta in cadrul unei organizatii de tip TEAL este facilitarea comunicarii si a colaborarii, indiferent de unde se desfasoara, prin solutii IT adaptate contextului:

No alt text provided for this image
Sună-ne aici Întreabă-ne aici