IT Services. Safe. Reliable. Data Center

Ce determina anumite organizatii sau anumiti indivizi sa fie mai inovativi sau mai profitabili decat altii? Cum identificam o strategie adaptata vremurilor pe care le traim si cum sau cu cine o implementam? Sunt doar cateva dintre intrebarile care ne macina si la care raspunde intr-un stil inconfundabil Simon Sinek.

Momente mai prielnice decat acum, in a indentifica ce ne reprezinta, la ce suntem cu adevarat buni si ce ne place sa facem, nu cred ca vor mai veni curand. Este o perioada buna pentru introspectie si pentru a ne adresa o intrebare pe care si-o pun adesea doar Titanii:”Daca maine ar fi ultima zi din viata ta, profesionala sau personala, ai face exact aceleasi lucruri ca ieri?”.Ideea este sa nu ajungem in acel ultim moment al vietii pentru a ne pune aceasta intrebare, ci mult mai devreme, pentru a-i schimba cursul, pentru ca nimic nu este predefinit.

Cartea lui Simon Sinek, „Find Your WHY”, ofera acel ceva pe care fiecare persoana sau afacere il cauta: un scop adevarat. Ofera strategii si actiuni concrete pe care indivizii si echipele le pot folosi pentru a-si descoperi cele mai puternice motivatii si motivele pentru care se trezesc dimineata pentru a-si incepe ziua de munca. Din pacate sunt foarte multi cei care nu stiu de ce fac ceea ce fac, drept urmare nu se intorc acasa de la serviciu la sfarsitul fiecarei zile simtindu-se impliniti.

De exemplu, clientii Apple sunt fideli si inspirati de motto-ul companiei “Think Different”, care descrie perfect DE CE-ul. Clientii prefera sa dea bani unei afaceri cu o identitate progresiva decat sa economiseasca cativa dolari cumparand de la o companie generica, fara personalitate, cu care nu se pot identifica. Pentru a identifica ce te reprezinta, Sinek face apel la un concept, denumit Cercul de Aur, cel care ilustreaza modul in care avem tendinta de a opera pe trei niveluri:

Primul nivel, cercul exterior, se refera la „CE”, in timp ce cercul din mijloc este „CUM” facem. In cele din urma, in centru este cercul de aur, care determina „DE CE” facem.

Actiuni directe prin intermediul carora poti descoperi DE CE-ul:

  • o perspectiva exterioara – intreaba pe cineva a carui parere conteaza, felul in care iti percepe business-ul
  • organizeaza un eveniment in interiorul companiei, al carui subiect sa fie descoperirea DE CE-ului. Un alt beneficiu este ca va facilita angajatilor posibilitatea de a lua decizii corecte depsre CUM aducem la viata DE CE-ul si ințelegerea lor poate imbunatati munca in echipa
  • pentru a descoperi CUM, ganditi-va la activitatile de zi cu zi si la modul in care comportamentul va ajuta sa atingeti DE CE-ul.
  • concentreaza-te pe crearea de produse, servicii si idei care vor continua sa fie utilizate mult timp, devenind o mostenire reper. Inseamna, de asemenea, ca trebuie sa fii mai putin concentrat asupra termenelor si a modalitatilor de a obtine un profit rapid ci mai degraba pe ceva durabil. Atunci cand iti canalizezi energia pentru a sustine un maraton in business, nu doar un simplu sprint, ai sanse mai mari sa intrezaresti oportunitati.
  • dupa ce descoperiți DE CE-ul este important sa-l impartasiti, astfel, va veti dubla cuvintele cu actiuni concrete.

Creierul nostru rațional nu ne controleaza deciziile. Daca analizezi o sectiune transversala a creierului uman, vei vedea trei zone. La exterior este cea mai recent evoluata parte, neocortexul, responsabila de gandirea rationala si de limbaj. Cele doua sectiuni din mijloc alcatuiesc creierul limbic. Acestea sunt responsabile pentru sentimente precum loialitatea si increderea, precum si pentru luarea deciziilor. In mod crucial, aceste zone mai vechi nu au capacitatea de vorbire. Acesta este motivul pentru care este atat de greu sa descrii de ce iubesti pe cineva. De asemenea, explica de ce companiile nu reusesc sa se conecteze cu clientii. Incercarea de a vinde un produs sau un serviciu, prezentand doar specificatiile si caracteristicile lui, reprezinta o modalitate excelenta de a accesa neocortexul, pentru ca oamenii pot prelucra cantitati mari de informatii complexe, dar informatia nu este cea care determina comportamentul. Pentru a schimba comportamentul, trebuie sa accesam creierul limbic. Nimeni nu cumpara o idee, un proiect sau un produs decat daca intelege DE CE-ul.

Manipularea consumatorilor aduce beneficii pe termen scurt, dar submineaza viabilitatea pe termen lung a firmelor. Ideea be baza consta in a ne afirma convingerile si valorile in fata clientilor, DE CE conteaza mai mult decat CE.

Majoritatea companiilor se prezinta simplu:„Facem computere grozave, sunt frumos proiectate și ușor de utilizat – vrei sa cumperi unul?” Dar nu asta spune si Apple: „Tot ce facem este despre provocarea status quo-ului. Credem ca gandim diferit si dovedim acest lucru facand produse frumoase, usor de utilizat. Oh, si, de asemenea, se intampla sa facem computere grozave. Vrei sa cumperi unul?”.

Transmite DE CE facem ceea CE FACEM, nu CUM FACEM sau CE caracteristici tehnice are. Ne spune ca, daca credem si noi in creativitate si gandire in afara cutiei, Apple este compania potrivita pentru noi. Altfel spus, „ne primeste” – ne considera oameni cu credinte si valori, mai degraba decat ca simpli consumatori.

Si pentru ca tot se discuta in ultimele zile despre disponibilizari majore sau despre pastrarea angajatilor relevanti, Sinek ofera un criteriu, poate ca singurul: „Hire people for what they can do for you and they’ll work for your money. Hire people who believe in your why, on the other hand, and they’ll give you their blood, sweat, and tears.”