Ce poti sa faci atunci cand piata se contracta si devine aglomerata? Un raspuns pertinent, confirmat teoretic si mai ales practic, vine din partea lui Al Ries, in cartea „Focus: The Future of Your Company Depends on It”. HyperCubic IT Outsourcing Strategie # Tehnologie

Al Ries face apel la un lucru simplu si anume, o dezvoltare care sa aiba la baza abilitatile care te definesc, urmate de un set de specializari care sa te aduca in topul preferintelor pietei pe care o targetezi. In schimb, concentrarea pe o crestere care este vizibila doar financiar, asa cum vom constata din exemple precum Coca-Cola sau Pepsi, duce in final la o scaderea a profitului.

Ca atare, cel mai important bun de pret al unei companii, este capacitatea de a se concentra. De ce tendinta companiilor este aceea de a se concentra doar pe cresterea financiara (cota de piata)? Raspunsul se traduce prin nevoia de gratificatie imediata, constand in recunoastere – dominarea unui segment de piata, dar mai ales prin costuri reduse, fie pentru materia prima, fie pentru serviciile aferente.

Anumite costuri de productie raman fixe, ca atare daca volumul creste, costul per unitate scade, iar pretul produsului final devine atractiv pentru consumator. Astfel, compania producatoare castiga un avantaj competitiv, din pacate, in multe cazuri, doar unul financiar, ceea ce nu-i asigura un maraton antreprenorial, ci doar un sprint, managerii concentrandu-se prin a mari marja de profit doar pe fondul reducerii costurilor de productie.

Faptul ca esti o companie mare, in continua crestere, nu-ti garanteaza succesul pe termen lung, cel mai bun exemplu fiind raportul intre doi eterni rivali – Coca-Cola & Pepsi, explicatia fiind una simpla – puterea de concentrare:

Sursa: https://www.nasdaq.com/articles/cola-wars-pepsi-vs-coke-2019-04-23

O companie nefocalizata nu este ușor de gestionat, ceea ce duce inevitabil la probleme de performanța și, in cele din urma, la un succes mai mic. Ideea ca un manager profesionist poate gestiona orice este falsa. Pe langa abilitatile efective și cele conceptuale, aplicabile in orice industrie – managementul necesita o cunoaștere profunda și o experienta in domeniul specific al companiei.

Dezvoltarea companiei se poate realiza prin cateva strategii simple: extinderea liniei de produse sau servicii, fara a avea legatura cu activitatea desfasurata initial, folosindu-se insa de capitalul financiar si de imagine deja existente dar si prin accesarea unor piete noi – globalizarea. Reversul acestor actiuni este dat de cresterea numarului de competitori si defocusarea managementului care trebuie sa gestioneze intregul proces de expansiune, iar succesul pe plan local nu-l garanteaza si pe cel global.

In schimb, specializarea, atrage dupa sine recapatarea focusului si cresterea performantelor, atragand si mai multi clienti care aprecieaza o companie ce isi consolideaza identitatea prin oferirea unui nivel inalt de calitate, erijandu-se astfel in rolul de expert.

Aparitia noilor tehnologii genereaza o nevoie noua, ca atare companiile trebuie sa faca la timp saltul tehnologic. nu va supravietui nici cel mai destept si nici cel mai puternic, ci cel care se adapteaza mai repede.

No alt text provided for this image